twitter rss

hari bahagia



     Hari yang ditunggu telah tiba. Hari yang memisahkan gelaran 'bujang' dari diriku. Boleh dikatakan hari bahagia bagi semua orang yang merasainya. Apa yang bahagia?, mungkin makan  nasi minyak itu bahagia, mungkin tengkolok atas kepala itu bahagia atau  pertama kali tangan  dicium isteri itu bahagia , aku tak berapa pasti kat mana letak rasa bahagia hari itu.

   Aku seperti hari-hari biasa bangun pukul 5.30 pagi untuk semayang subuh. Pintu  'grill' tak berkunci . Abah dah bertolak dulu gamaknya. "aiseh, terlepas teh tarik hari ni, kalau tak abah belanja kalau naik sekali"getus hatiku. Grill  dibuka perlahan supaya  tak mengganggu mimpi  orang sekeliling. Motorsikalku di sorong perlahan keluar pagar . Kaki yang sejuk dipagi hari dikuatkan untuk 'menyetat' motor usang itu. Enjin dibiarkan berapa lama sebelum motor bergerak. Agak-agak secukup rasa bujangku, aku bergerak dengan trottle dipulas agak kuat menyebabkan tayar depan terangkat buat beberapa ketika. Semangat bujang terasa sebentar.  Permulaan hari yang seronok bagiku.

    Imam membaca surah As-Sajadah pagi itu, mungkin hendak melakukan sujud sejadah agaknya. Rakaat kedua disambung dengan surah Al-Insan. Selepas salam ,sedikit wirid dan doa. Kemudian aku berganjak ke sudut tiang masjid untk mendengar bacaan ta'alim. Mataku agak mengantuk waktu itu, tapi aku tahan jugak supaya dapat dilepaskan kat rumah nnti.

   *********

Selepas waktu Isyraq, aku pulang mencari bilikku  untuk tidur beberapa ketika dan bangun untuk membeli sarapan. Tiba-tiba aku ditanya umi.
"Bila nak bertolak ke rumah pengantin perempuan?"
"pukul 10 kot, sempat la nak siap-siap. bukan kenduri lagi hari ni. cuma akad nikah je kan?"
"Hari ni hari jumaat, kene cepat sikit. takut kadi nak cepat semayang jumaat. Rumah perempuan pun jauh jugak"
"Okey, nanti kita gerak awal sikit "

************
Suasana di depan rumah itu agak sibuk. Ramai kelihatan dihadapan rumah, dengan kereta bersusun . Ntah kenapa orang ramai, apa adahal dengan mereka  aku tak pasti. Aku terus memandu Volkswagen GT ku menuju ke rumah itu.
************
     Calon isteriku didepan mata, dikelilingi keluarga dan sanak saudara dia.Aku terasa mengigil melihat bakal isteriku. Mungkin sebab 'first time' bertentang mata. Dalam hatiku berkata "Ramai jugak geng minah ni. Aku pun ada geng aku sendiri, kira boleh tanding la ramainya". Bakal bapa mertua di sebelah kananku selaku tok kadi hari tu. Dengan janggutnya dan misai yang nipis, meredhakan rasa cuak dalam hatiku. Aku teringat waktu aku di belajar dulu, bersembang dengan seorang  kawan . Cerita pasal hari akad nikah, selepas akad nikah terus mintak balik dulu tak payah nak bergambar-gambar. Aku bercadang nak lakukan seperti apa yang aku sembangkan pada waktu itu. Majlis dimulakan...

"Aku nikahkan kau dengan bla bla bla binti bli bli (rahsia), dengan mas kahwin RM 300 ringgit tunai"
"Aku terima nikah bla bla bla binti bli bli dengan mas kahwin RM 300 ringgit tunai"
"Sah, sah, sah?" sambil wajah tok kadi memandang sekeliling.
"sah.." jawab orang yang dipandang tok kadi.Doa dibacakan..
"amiin"

aku bertanya pada bapa mertua ku selepas cium tangannya
"dah selesaikan ayah? kalau gitu, alip mintak diri  dulu la, cuti pun sehari je ni. nnti kita jumpa la lagi . Saya bawa bla bla bla balik dulu. " sambil punggung diangkat dan tanganku menarik tangan bini untuk diajak blah.. Tiba-tiba, bahuku di tepuk umi aku.

"eh,  sabar la dulu, majlis tak habis lagi.."
"ayah kata dah selesai , balik la apa lagi . ada kerja skit..hihi, sambil menguntum  sengeh yang lebar "

mata orang keliling majlis tertumpu pada aku dan bini aku. Aku pandang muka bini aku yang cute tertunduk malu. Sempat aku mengenyit mata padanya . Merah jugak muka bini aku melihat gelagat aku. Aku dengan muka selamba saja. Aku ingatkan boleh berkelakuan  begitu.. aiseyh.!, kene tunggu dulu.. Aku menutup maluku dengan berkata

"Nak pi semayang jumaat, bukan nak gi mana-mana.".

tiba-tiba satu suara memekik seolah-olah marah berbunyi.

"abanglong!!!!"
"apahal la plak dia ni.."
"bangun-bangun, hantar adik pergi sekolah"

baru ku sedar, aku cuma bermimpi di dalam tidur selepas isyraq tadi.. T.T..











  1. nak gi mana tu cepat-cepat? hehe

  1. haha
    mula2 cuak jgk, 'eh,alif da kwen? kurang asam tk jemput!' XD
    ckp org kemain ek,agaknya dia nk yg dkt tu. ;p
    kalau da kwen jgnla rahsiakan,tk baik tau XP

    p/s: alif! yg awk pi sebut nama sy kat ruang komen tu knp? nama wanita aurat tau! grr *da tukar jadi hulk ni*

  1. aurat ea..? ingatkan nama tu utk org pakai.. saya pakai je la..
    satu hari ada tny nabi saw, nak kawin?
    nabi jawab kemahuan ada, kemampuan tiada..
    hehe..sy pun lbih kurang la, ipb dulu,insyaallah.. :)

  1. eh, ad org menyamar jd anonymous..:-(
    hmm.,igtkan betul2 cite ni td..:-)

  1. sape2 pun bleh jadi anonymous..
    sape la anonymous ni..

    kalau betul cite ni pun, ape la salahnya, iye dok? ..hehe

  1. kalau betul nnti ade yg kecil hati..

  1. I'm just a blind visitor..
    unknown..:-)
    erm, no comment..just cepat2 la ambik kursus kahwin.

  1. dua2-tiga2 ni anonymous yg sama?

  1. nope! 2 yg sama, 1 yg lain..:-)

  1. salam.
    :)lucu.
    semoga dicepatkn jodohya tuan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...