twitter rss

lelaki kalah dengan perempuan..

     
mungkin yang ini..

Satu kisah diceritakan padaku oleh seorang pakcik yg agak  muda berbanding usianya.
Diberitahu bahawa dia mempunyai seorang jiran india yang agak gangster lagi kaki pukul disamping
kerisauan penduduk kmpung akan kegiatan jenayah tak bermoral si gangster. Mukanya sudah menggerunkan mata yang melihat.Mungkin terdapat parut di wajahnya  kesan pergaduhan,luka torehan pisau cukur atau parut jerawat yang dipicit dengan  sadis dan geramnya. Disebabkan keotaian  gangster ni, maka pergaulan pakcik ni tidaklah semesra dengan pergaulan jiran tetangga yang lain yang  mungkin boleh suap -menyuap ataupun picit memicit sambil main ketuk2 kepala dan sebagainya.
      Agak lama rasanya memendam rasa malu  takut pada gangster ni walaupun pakcik tu sendiri bekas gangster. Jadi, tibalah masa, si pakcik keluar apabila sampai nisab khuruj 40 hari beliau. Sepanjang40 hari yang penuh susah payah dan ujian atas maksud belajar buat kerja agama maka, hilanglah ingatan beliau terhadap jirannya yang gangster itu.
     Setelah selesai keluar khuruj, pulanglah si pakcik ini dengan rasa senang hati dan sedikit peningkatan  dalam fikir risau atas ummat ini. Disamping pulang dengan disambut si isteri  umpama pengantin baru dan anak-anak yang merindukan tunggangan motor bersama si ayah . Maka, kerja harian dilakukan seperti kebiasan, ke pasar, menebas dan lain-lain.
     Hari-hari telah berlalu pergi, maka teringatlah pakcik ini akan jirannya yang ganster itu akibat lama tidak kelihatan dan rasa yang agak aman dari kegiatan dan ancaman gangster . Timbullah rasa rindu dan risau si pakcik  pada manusia gangster itu . Bertanyalah pakcik ini pada jirannya yang mesra tetangga  mengenai kemana pergi menghilang gansgter itu. Dijawab jirannya, bahawa si gangster telah mati. Dibenak fikirannya hanya terlintas bahawa gangter itu mati akibat pergaduhan ataupun otak bersepai ditembak . Namun demi kepastian, bertanya lagi si pakcik akan sebab kematiannya. Maka dijawab jiran itu adalah disebab bunuh diri kerana putus cinta.. Ketawa la pakcik itu  akan kejambuan hati si gangster tersebut.. Biarpun ganster, tp dalam hati ada taman bunga..

p/s: kisah ini kisah benar, cuma ayat diolah..



        
  1. -_-

    Kalau tahu awal2 dah tasykil awek gangster ni dulu.. Ikram dia.

    Ish ish..

  1. tu la, nur tak wat ziarah kat umah dia... buat rumah ke rumah, pintu ke pintu..hati ke hati..=)

  1. Kelakar a pulak cerita ni..(",)...

    Gangster kalau buat kerja dakwah, semangat diorang dan keberanian diorang dalam buat kerja dakwah jauh lebih tinggi dari orang-orang biasa yang buat kerja dakwah.. (kisah ini juga adalah kisah benar) (",)

  1. ~fuad ansari
    benar...tiada yang benar melainkan yang benar-benar belaka..

    erm..pakcik tu pun gangster jugak dulu , asbab pengorbanan tinngi, skarang jadi syura..

  1. Salam ziarah,menarik artikel yang di tulis.Saya menjemput saudari untuk memberikan pendapat,pandangan,komentar dan info tambahan di atas tulisan terbaru di blog saya berkaitan “Dakwaan makam Sahabat Nabi Saw ada di Malaysia”.Semoga Allah membalasi segala kebaikan saudari.Sekian,Terima Kasih.

  1. susah klu ad lelaki yg cepat kalah dgn perempuan..hu2.

  1. amboi kak..banyaknya..hehe

  1. banyaknya!! padam2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...